Piątek, 17 kwietnia 2009 r.
Spotkanie 23

Zajęcia matematyczno-przyrodnicze
Temat: "Plazmoliza? A co to takiego?" Obserwacja zjawiska plazmolizy.

Zajęcia zaczęliśmy od ćwiczenia pt.: "Ogół-szczegół". Było bardzo ciekawie!
Następnie zaczęliśmy indywidulnie pracować w oparciu o formularz: "Sprawozdanie z przebiegu badania".

A oto SPRAWOZDANIE ZBIORCZE Z PRZEBIEGU BADANIA

Problem badawczy: Czy szybkość przebiegu zjawiska plazmolizy zależy od stężenia roztworu?
Hipoteza: Im wyższe stężenie roztworu tym szybciej zachodzi zjawisko plazmolizy.
Materiały: mikroskopy, zestawy preparacyjne, szkiełka podstawowe, szkiełka nakrywkowe, zlewki laboratoryjne wysokie 400 ml, cebula czerwona, cukier, sól spożywcza, woda,
Przebieg badania:
Pracowaliśmy na pięciu stanowiskach. Oto schemat naszych działań:
1. Przygotowanie roztworów hipertonicznych









Bartek i Martyna przygotowują roztwory hipertoniczne

2. Przygotowanie preparatów mikroskopowych










Jakub i Michał przygotowują preparaty mikroskopowe

3. Obserwowanie preparatów

Obserwujemy zjawisko plazmolizy

4. Wykonywanie rysunków











Martyna i Jakub sporządzają rysunki


Spostrzeżenia:

Wnioski: Roztwory hipertoniczne wywołują zjawisko plazmolizy. Niestety nie udało nam się stwierdzić zależności między stężeniem roztworu a szybkością przebiegu zjawiska plazmolizy.

Najciekawszym momentem zajęć była obserwacja zjawiska plazmolizy. Było to dla nas fascynujące przeżycie. Zjawisko plazmolizy było wywołane przez nas!


Pozdrawiamy, Mastersi
.........................................................................................................

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz