Piątek, 3 kwietnia 2009 r.
Spotkanie 21

Zajęcia matematyczno-przyrodnicze
Temat: "W kieszonkowym ogrodzie - tajemnice kiełkowania i wzrastania roślin. Przygotowanie hodowli badawczych."

Dzisiejsze zajęcia rozpoczęliśmy od zabawy "Kalafior w gimnazjum". Jak zwykle było super, wyszły nam niesamowite historie!
Ale zabawa!

Potem przeszliśmy do konkretów:
Każdy z nas wylosował instrukcję do prowadzenia doświadczeń, i tak:
  • Dominika: Siła kiełkowania nasion różnych roślin
  • Martyna: Znaczenie substancji zapasowych liścieni dla odżywiania się kiełkującej rośliny
  • Bartek: Badanie wpływu różnej koncentracji roztworu soli na proces kiełkowania i rozwoju roślin
  • Jakub: Wpływ soli mineralnych na wzrost i rozwój rośliny
  • Michał: Zależność kiełkowania nasion od głębokości siewu

Właściwie to los jest dla nas łaskawy, każdy z nas jest zadowolony z wylosowanego badania i zadań, jakie nas czekają.
Nasze zadanie musieliśmy dokładnie przestudiować, opracować projekt badania dziennika obserwacyjnego oraz harmonogram obserwacji.

Wreszcie każdy z nas sformułował swój problem badawczy oraz kilka hipotez. W końcu zabraliśmy się za przygotowanie upraw badawczych.









Hodowlę zakłada Dominika










Hodowlę zakłada Martyna









Hodowlę zakłada Jakub











Hodowlę zakłada Bartek










Hodowlę zakłada Michał


W tym miejscu każdy z nas zamieści sprawozdanie z przebiegu własnego badania. Teraz czeka nas systematyczna, wytrwała praca.

DOMINIKA - zadanie indywidualne nr 1 .
Nazwa badania: "Siła kiełkowania nasion różnych roślin"
Problem badawczy: Czy siła kiełkowania roślin zależy od rozmiarów nasion?
Hipoteza: Im mniejsze nasiona tym siła kiełkowania jest większa.
Materiały: załącznik C-6
Przebieg badania: załącznik C-6
Założenie hodowli: 03.04.2009 r.
Dziennik obserwacji:


Analiza wyników badań:


Wnioski: Z badanych roślin największą siłę kiełkowania posiada rzeżucha, najmniejszą fasola. Im mniejsze nasiona, tym siła kiełkowania jest większa.




MICHAŁ - zadanie indywidualne nr 2
Nazwa badania:
"Zależność kiełkowania nasion od głębokości siewu"
Problem badawczy: Czy głębokość siewu nasion wpływa na szybkość kiełkowania?
Hipoteza: Im głębszy siew nasion, tym szybkość kiełkowania jest mniejsza.
Materiały: załącznik C-7
Przebieg badania: załącznik C-7
Założenie hodowli:
03.04.2009 r.
Dziennik obserwacji:
Analiza wyników badań:Wnioski: Szybkość kiełkowania nasion zależy od głębokości siewu. Hipoteza potwierdziła się - im głębszy siew nasion tym szybkość kiełkowania jest mniejsza.







MARTYNA - zadanie indywidualne nr 3
Nazwa badania: "Znaczenie substancji zapasowych liścieni dla odżywiania się kiełkującej rośliny."
Problem badawczy: Czy wielkość siewek zależy od zawartości substancji zapasowych w liścieniach?
Hipoteza: Im większa zawartość substancji zapasowych w liścieniach, tym większe siewki.
Materiały: załącznik C-8
Przebieg badania: załącznik C-8
Założenie hodowli: 03.04.2009 r.

Dziennik obserwacji:


Analiza wyników badań:



Najwyższe siewki wyrosły z pierwszej grupy nasion (próba kontrolna), a najniższe z nasion grupy III (odcięta 1/2 liścienia).



Wnioski: Na początku rozwoju siewki wykorzystują substancje zapasowe zawarte w liścieniach. Im większa zawartość substancji zapasowych w liścieniach tym większe siewki.




JAKUB - zadanie indywidualne nr 4

Nazwa badania: "Wpływ soli mineralnych na wzrost i rozwój rośliny."

Problem badawczy: Czy obecność soli mineralnych w glebie ma wpływ na wzrost i rozwój siewek?

Hipoteza: Rośliny podlewane roztworem soli mineralnych będą rosły szybciej i będą "bujne". Materiały: załącznik C-9

Przebieg badania: załącznik C-9

Założenie hodowli: 03.04.2009 r.


Dziennik obserwacji:
Analiza wyników badań:
Rośliny podlewane roztworem soli mineralnych są wyższe i silniejsze.


Wnioski:

Rośliny podlewane roztworem soli mineralnych rosły szybciej i są "bujne".

Do prawidłowego rozwoju rośliny potrzebuję soli mineralnych.











BARTEK - zadanie indywidualne nr 5
Nazwa badania: "Badanie wpływu różnej koncentracji roztworu soli na szybkość procesu kiełkowania i rozwoju roślin."
Problem badawczy: Czy stężenie soli w roztworze wpływa na szybkość i wzrost siewek?
Hipoteza
: Im wyższe stężenie soli w roztworze, tym mniejsza szybkość wzrostu siewek.
Materiały: załącznik C-10
Przebieg badania: załącznik C-10
Założenie hodowli: 03.04.2009 r.

Dziennik obserwacji:

Analiza wyników badań:
Najlepiej kiełkuje i rośnie rzeżucha podlewana wodą. Roztwory 2,5% i 5% soli kuchennej prawie w 100% zatrzymują kiełkowanie i wzrost siewe rzeżuchy. Wnioski:

Hipoteza potwierdziła się, im wyższe stężenie soli w roztworze, tym mniejsza szybkość kiełkowania i wzrostu siewek. Zawartość soli kuchennej w roztworze hamuje kiełkowanie nasion i rozwój siewek.






Witamy w kręgu badaczy!


Pozdrawiamy, Mastersi
.........................................................................................................

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz