Piątek, 22 maja 2009 r.
Spotkanie 28

Zajęcia matematyczno-przyrodnicze
Temat: "Fabryka słodkich diamentów - w kręgu hodowców kryształów" Obserwacja procesu krystalizacji i jego efektów.

Ćwiczenie otwierające zupełnie nas zaskoczyło! Rysowanie ze słuchu? Na początku wydawało nam się to niemożliwe! Nasze prace były przeróżne!



Wreszcie przyszła pora na omówienie procesu krystalizacji. Każdy z nas mógł wyciągnąć wyhodowane kryształy ze słoika i dokładnie je obejrzeć!


SPRAWOZDANIE ZBIORCZE Z PRZEBIEGU BADANIA

Problem badawczy: Czy z roztworu wydzielą się kryształy o tych samych rozmiarach i barwach, kształtach?
Hipoteza: Z roztworu wykrystalizują kryształy większe o tych samych barwach.
Materiały: załącznik E-3
Przebieg badania: załącznik E-3, spotkanie 24
Spostrzeżenia:

Od lewej: kryształy chlorku sodu i glinowo-potasowe osadziły się na nitce.

Kryształy siarczanu VI miedzi II.


Od lewej: tiosiarczan sodu i sacharoza - kryształy opadły na dno.


Wniosek: W badanych roztworach zaszedł proces krystalizacji. W przypadku roztworów chlorku sodu, siarczanu VI miedzi II, siarczanu VI glinowo-potasowego hipoteza potwierdziła się - otrzymano kryształy większe o tych samych barwach.
Z roztworów nasyconych można otrzymać duże kryształy różnych substancji stosując właściwą metodę.


Prezentacja: "Karty kryształów"

Po kryształowych emocjach czekała na nas zabawa chemiczna - znikająca barwa:

Michał przeprowadzi doświadczenie: "Znikająca barwa".

Siarczan VI miedzi II pozbawiony wody krystalizacyjnej.

Mamy nadzieję, że to jeszcze nie koniec chemicznych emocji w II semestrze!


Pozdrawiamy, Mastersi
........................................................................................................

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz