Wtorek, 19 maja 2009 r.
Spotkanie 27

Zajęcia matematyczno-przyrodnicze
Temat: "W kieszonkowym ogrodzie - tajemnice kiełkowania i wzrastania roślin". Kiełkowanie i rozwój roślin.

W czasie ćwiczenia otwierającego przenieśliśmy się w czasie i zostaliśmy odkrywcami roślin. Poczuliśmy się wyjątkowo jak prawdziwi naukowcy. Oto nasze roślinki z 2022 roku:


W kolejnej części zajęć każdy z nas wylosował do omówienia jedno pytanie i przystąpił do poszukiwania wiedzy w różnych źródłach: encyklopedie, słowniki, atlasy, tablice poglądowe, płyty CD z programami biologii, zasoby Internetu, itd...
Michał: Czym są nasiona, jak są zbudowane?
Dominika: Jaką rolę w nasionach pełni bielmo, a jaką liścienie?
Dominika: Co to znaczy kiełkowanie?
Bartek: Czym jest oraz w jaki sposób oblicza się siłę i energię kiełkowania nasion?
Jakub: W jakich warunkach zachodzi kiełkowanie nasion?



Zaprezentowana na tym etapie wiedza bardzo przydała się nam do szczegółowej analizy sprawozdań z badań indywidualnych - hodowle.

Uwaga: teraz możemy uzupełnić post 21 z dnia 3 kwietnia. W celu uporządkowania prowadzonych przez nas badań, zamieścimy tam spostrzeżenia i wnioski dotyczące zakończonych hodowli.

W końcu przystąpiliśmy do utworzenia księgi. Oto nasze dzieło:

MAŁA KSIĘGA PODSTAW FIZJOLOGII
KIEŁKOWANIA I ROZWOJU ROŚLIN

Spis treści:
1. Nasienie.
2. Kiełkowanie.
3. Czynniki wpływające na kiełkowanie nasion i rozwój roślin.
3.1. Czynniki niezbędne do procesu kiełkowania i rozwoju roślin.
3.2. Czynniki sprzyjające kiełkowaniu nasion i rozwoju roślin.
3.3. Czynniki niesprzyjające kiełkowaniu i rozwojowi roślin.

1. Nasienie
Nasienie to organ rozmnażania się roślin nasiennych, zawierający zarodek, rozwija się z zapłodnionego zalążka. Nasienie zawiera materiały zapasowe (skrobię, tłuszcze, białka) zmagazynowane w bielmie (nasiona bielmowe, np. zbóż) lub w liścieniach zarodka (nasiona bezbielmowe, np. grochu).
Badanie nr 3 "Znaczenie substancji zapasowych liścieni dla odżywiania się kiełkującej rośliny" wykazało:

Im większa zawartość substancji zapasowych w liścieniach tym większe siewki. Siewki w początkowej fazie wzrostu wykorzystują substancje zapasowe zawarte w liścieniach.





2. Kiełkowanie
Kiełkowanie jest pierwszym etapem rozwoju roślin. Podczas tego procesu w nasieniu zachodzą przemiany - zarodek rozwija się w młodą roślinę, czyli siewkę.

Nasiona kiełkują z odpowiednią siłą i energią. Energię kiełkowania określa się procentem nasion, które wykiełkowały w krótkim czasie - 3-10 dni. Siłę kiełkowania nasion określa się w dłuższym czasie - 5-28 dni.
Badanie nr 1 "Siła kiełkowania nasion różnych roślin" wykazało:
Im mniejsze nasiona, tym siła kiełkowania jest większa.





3. Czynniki wpływające na kiełkowanie i rozwój roślin.
3.1. Czynniki niezbędne do procesu kiełkowania i rozwoju roślin.
Aby nasiona zaczęły kiełkować, muszą mieć odpowiednie warunki rozwoju:
Czynniki niezbędne do procesu kiełkowania to: woda, odpowiednia temperatura (dla większości optymalna temperatura to 15-40C) i tlen.
Dodatkowe badanie indywidualne wykonane przez Michała wykazało:
Tlen i woda to niezbędne warunki do kiełkowania nasion.





3.2. Czynniki sprzyjające kiełkowaniu nasion i rozwojowi roślin.
3.2.1. Kiełkowanie nasion zależy od głębokości siewu.
Badanie nr 2 "Zależność kiełkowania nasion od głębokości siewu" wykazało, że kiełkowaniu sprzyja odpowiednia głębokość siewu.




3.2.2. Na wzrost i rozwój roślin wpływa ilość dostarczanych soli mineralnych.
Badanie nr 4 "Wpływ soli mineralnych na wzrost i rozwój rośliny" wykazało:
Rośliny podlewane roztworem soli mineralnych rosną szybciej i są "bujne". Do prawidłowego rozwoju rośliny potrzebują soli mineralnych.




3.3. Czynniki niesprzyjające kiełkowaniu oraz rozwojowi roślin.
Badanie nr 5 "Badanie wpływu różnej koncentracji roztworu soli na proces kiełkowania i rozwoju roślin" wykazało:
Im wyższe stężenie soli w roztworze, tym mniejsza szybkość kiełkowania i wzrostu siewek.





Podsumowanie pracy zespołowej:
Dnia 3 kwietnia zadaliśmy sobie pytanie: "I co z tego wyrośnie?" - i wyrosło! Urosła również nasza wiedza oraz tak ważne umiejętności jak: formułowanie problemów badawczych, hipotez, spostrzeżeń, wniosków.

Byliśmy cierpliwi, systematyczni. Nie było łatwo!
Dzisiaj jesteśmy zadowoleni z naszej pracy zespołowej.


Możemy sobie pogratulować!


Pozdrawiamy, Mastersi
.........................................................................................................

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz